Lycka?

Fredag idag, även om det inte går att jämföra med känslan när man jobbar så får jag ändå alltid fredagskänsla. Samma på måndagar som jag alltid avskytt, det är inte lika illa när man är ledig men tycker även nu att måndagar är rätt ångestladdade. Fredagskänslan däremot, jag gillar den, jobb eller inte. Går man på stan eller i ett centrum är människorna lite gladare, dem handlar lite mer, kön på systemet är lite längre och i mataffären kastas lite onyttigare varor ner i kundvagnen. Jag gillar att vara en del av det där. Jag inser att det är galet och framförallt politiskt inkorrekt att erkänna sin lust och hyllning för det materialistiska konsumtionssamhället som skriker köp, köp, köp men jag faller för det. Jag faller för fredagsvinet, för något extra gott efter maten, för en ny klänning till helgens bortbjudningar, för lördagsgodiset till barnen och för att få komma hem med påsar med något nytt. Det är kul bara man får komma med något nytt. Jag funderar på om jag någonsin kommer finna den där sanna lyckan som alla pratar om. Den där lyckan som man känner i nuet, i livet i handlingar eller situationer som inte har med pengar eller kläder att göra. Är det på riktigt att den lyckan finns för alla eller kan det vara så att vissa människor finner lycka i olika saker och att det egentligen inte gör något att se pengar som lycka? Vissa människor mediterar i Indien, finner lyckan under ett träd klädd i enbart ett skynke. Men för oss som inte har någon längtan till Indien eller vill sitta under en träd, är det okej att känna lycka i materiella ting? Vem bestämde att lyckan ska komma inifrån? Jag håller med om att det låter sunt men i väntan på den, är det okej att njuta av sin provisoriska lycka tillsvidare?
Min absolut lyckligaste stund är när min dotter kom, hon är det bästa som har hänt mig och utan henne vore pengar eller saker inte ens värda ett endaste korvöre men jag köper inte att man kan leva på den lyckan och vara nöjd där. Det finns liksom inte för mig att jag har min dotter, tack jag är nöjd. Jag vill ha så mycket mer, även om hon alltid kommer vara nr 1 och värd mer än alla skor i hela världen. Blir man någonsin nöjd om man inte åker till Indien och mediterar?

Kommentera inlägget här :